PATH OF 100 MONKEYS






Project Noordwaard in Werkendam officieel van start

Laatst gewijzigd: maandag 16 april 2012 - 04:16 | Auteur: Koen Wijn
 
WERKENDAM - Zo'n zestig bewoners van de Noordwaard waren zaterdag getuige van de officiële start van ontpoldering in het gebied. Rijkswaterstaat is bezig het gebied van 4.450 hectare geschikt te maken voor overbodig water. Vooral in de winter moet het gebied zorgen dat het water van de Nieuwe Merwede niet Gorinchem binnenstroomt.
Delen van de Noordwaard zullen jaarlijks, vooral in de winter, onder water staan. De gevolgen voor de bewoners, die vaak al decennia lang in de polder wonen, zijn groot. Zeventien boeren zijn al uit het gebied vetrokken. De overige elf moeten veelal hun bedrijf verlaten om over een jaar te verhuizen naar speciaal gecreërde terpen.

Ook zijn er gezinnen die moeten verhuizen uit gewone huizen, of al weg zijn gegaan. Van de in totaal 46 gezinnen, zijn er 21 vertrokken. Op de bewonersdag legde Rijkswaterstaat uit dat ze begrip hebben dat mensen daar moeite mee hebben, maar roemde hen vanwege hun bereidwilligheid en meedenkend vermogen.

Overlast
De ontpoldering van het gebied gaat tot 2015 veel overlast veroorzaken. Buiten de gedwongen verhuizingen zal er ook veel bouwverkeer rondrijden. "Opnieuw iets neerzetten zorgt ervoor dat je langere tijd met je laarzen in de modder moet staan, maar er komt iets moois voor terug", aldus een woordvoerder.

Mevrouw de Vlieger luisterde schouderophalend naar die woorden. "Bij mij komen ze al een half jaar met graafmachines en bulldozers voorbij. De aannemer had mooie plannen gemaakt, maar vergeten dat wij er wonen", zegt ze boos. "Het is een nachtmerrie waarin we terecht zijn gekomen. Toch weet ik dat het over drie jaar voorbij is. Laten we het op een uit de hand gelopen zwangerschap houden", vult ze lachend aan.

Historie
Oudere bewoners van Werkendam gaan de herinneringen missen aan het gebied. Gerrit van Oord woont er al zijn hele leven. "Ik heb mijn vader nog met zijn laarzen in de klei zien staan. Ik kan het me zo nog voor de geest halen. Dadelijk is het weg. Foetsie", zegt hij vol weemoed. "Als ik die bulldozers en de werklui zie denk ik eigenlijk: sodemieter op. Dit is van ons. Maar helaas weet ik dat het niet zo werkt."