PATH OF 100 MONKEYS






Gigantia te water bij Nederlof

Nederlof Scheepsbouw uit Geertruidenberg heeft vrijdagochtend de van enkelwandige (110 x 11,45) naar dubbelwandige tankbak (110 x 12,80) omgebouwde Gigantia te water gelaten.
De tanker is volgens een nieuwe methode omgebouwd die geen capaciteitsverlies oplevert. In plaats van smallere ladingtanks in het bestaande casco te plaatsen werd een compleet nieuw casco om de ladingzone en een deel van het voor- en achterschip van de enkelwandige tanker gebouwd, die daarmee 135 centimeter breder werd. In feite is er een nieuw casco om de enkelwandige tanker gebouwd. De bestaande ladingtanks en het tankdek zijn niet veranderd.
De nieuwe wanden en het nieuwe vlak van de tanker lagen al in secties klaar toen 10 september met de ombouw werd begonnen. ‘Die is volgens planning verlopen en we leveren het schip keurig op tijd aan opdrachtgever Alexander Hoekstra op', aldus Martijn Nieuwenhuijsen van Nederlof Scheepsbouw. ‘Voordeel van deze nieuwe methode is dat de ladingzone door Germanische Lloyd wordt geclassificeerd als nieuw en er geen verlies van capaciteit ontstaat, tonnage en kubieke meters inhoud blijven hetzelfde.'
Nieuwenhuijsen heeft uitgerekend dat 100 tot 150 tankers, qua leeftijd (na 1985), formaat en staat van onderhoud geschikt zijn voor ombouw tot dubbelwandige tanker.
Hoekstra vaart de dubbelwandige tankbak met zijn duwboot Hermanna. (
HH)