PATH OF 100 MONKEYS






Heinz haalt 10.000 ketchupritten van A15

Heinz verplaatst in 2013 een deel van haar transportstromen naar het water. Dat maakte Tom Tillemans, Head of Logistics Network Development bij de ketchupproducent, maandag bekend tijdens een werkbezoek van VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra.
In januari 2013 wil Heinz haar eerste containertransport per binnenvaartschip realiseren. Op termijn zou deze stap naar the Blue Road (binnenvaart) jaarlijks 10.000 ritten op de drukke A15 schelen. Heinz is daarmee het eerste bedrijf in een reeks bedrijven die deze week komt met plannen rondom het vervoer over water.
De containers van Heinz bevatten de ketchup die zij voor de Europese markt produceert en vanuit de productielocatie in Elst richting Rotterdam vervoert. Vanuit Rotterdam gaan de containers per shortsea naar het land van bestemming. Voorheen ging het vervoer vanuit Elst naar Rotterdam over de drukke A15, maar vanaf januari zullen de containers vanuit de inland terminal in Cuijk over water naar de Maasstad vervoerd worden.
Goed alternatiefTom Tillemans legt de keuze van Heinz voor the Blue Road uit: 'Niet alleen omdat de A15 al jaren in de file top 10 staat en er naar verwachting meer congestie komt ten gevolge van Maasvlakte 2, maar ook door het verwachte tekort aan chauffeurs zijn wij gaan kijken naar alternatieven om onze producten naar Rotterdam te vervoeren. De binnenvaart biedt een goed alternatief.'
Heinz is één van de koplopers die kiest voor het vervoer over water. Opmerkelijk is daarbij dat het gaat om zogeheten continentale containerstromen. Dit zijn de gecontaineriseerde goederenstromen die zowel hun herkomst als hun bestemming binnen Europa hebben liggen. Vanwege de korte doorlooptijden werd de binnenvaart voorheen niet in deze logistieke ketens ingezet. De logistieke koplopers in Nederland willen tezamen onderzoeken of zij meer van deze 'lanes' over the Blue Road kunnen ontwikkelen met dagelijkse afvaarten op Rotterdam. Donderdag 13 december geeft Tillemans hierover een presentatie voor collega verladers tijdens het Europese binnenvaart evenement Barge to Business in Ahoy Rotterdam.
Om de nieuwe markt voor de binnenvaart en winst voor de Nederlandse weggebruiker te benadrukken, kreeg Tweede Kamerlid Dijkstra maandag tijdens zijn werkbezoek aan de binnenvaart uit handen van Tom Tillemans een ludiek kistje overhandigd. In het kistje niet de gebruikelijke wijn, maar de producten die voortaan over water vervoerd zullen worden. Waaronder een fles Heinz Tomato Ketchup.