PATH OF 100 MONKEYS






WATEROVERLAST

Ymkje heet ze. Ik kan niet wachten haar te ontmoeten. Als echte Friezin klinkt die naam mij als muziek in de oren. Op de foto ziet ze er goed uit. Klassiek, maar tegelijkertijd stoer en krachtig. Precies wat wij nodig hebben om de Friese wateren een week te bedwingen. Heerlijk, een week lang genieten óp het water. Voor mij is dat vakantie.
Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen meer dan genoeg hebben van water. Het kwam de afgelopen weken meerdere malen met bakken uit de lucht. Dat water heeft menig vakantie in het water doen vallen. En voor veel ergernis gezorgd

bij bewoners in de Vrouwe Jacobstraat in Fijnaart. Bij een beetje regen staat daar de straat blank, lopen de kelders vol en moeten er letterlijk zandzakken voor de voordeur om het water buiten te houden. Het waterprobleem in de Vrouwe Jacobstraat bestaat al jaren. Een handtekeningenactie in de buurt, diverse klachten over en onderzoeken naar de wateroverlast hebben tot dusver niet mogen baten. Voor Fijnaarter Brandl Kannekens is niet alleen de regenmeter, maar ook de maat vol. Tien maanden geleden beloofde de gemeente weer onderzoek te doen, maar sindsdien heeft hij niets meer gehoord. Inmiddels heeft de straat deze maand al zeker twee keer blank gestaan.