PARIJS - De Europese vliegtuigfabrikant Airbus heeft een megaorder in de wacht gesleept van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air. Het gaat om een bestelling van 234 A320's, waarvan 109 A320neo's, 65 A321neo's en 60 klassieke A320's, die maandagochtend werd onthuld in het Elysée Paleis in Parijs. De deal is des te opvallend omdat Lion Air tot nu toe een trouwe klant was van Boeing.
Door de opmerkelijke deal verliest de Amerikaanse rivaal Boeing de grip op een van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Eind 2011 nog sloot de concurrent van Airbus een soortgelijk contract met Lion Air voor 230 toestellen, waaronder 201 737 MAX-toestellen en 29 737-900ER's. In 2012 bestelde de maatschappij bovendien vijf Boeing 787 Dreamliners. De huidige vloot van Lion Air bestaat nu al uit tientallen Boeing 737-900ER's.
De A320 kan plaats bieden aan maximaal 180 passagiers; in de grotere A321 is plaats voor maximaal 236 passagiers. De toestellen zullen worden geleverd in de periode 2014-2026. Airbus levert in ieder geval de A320ceo's (Current Engine Option) als eerste. De A320/A321neo (New Engine Option) is pas op zijn vroegst vanaf 2016 leverbaar. Lion Air heeft de leverancier van de motoren nog niet gekozen.
Welvaart
In de hele Aziatische regio stijgt de vraag naar nieuwe vliegtuigen om middellange afstanden te overbruggen. De toenemende economische welvaart in het gebied zorgt ervoor dat er steeds meer gevlogen wordt binnen de Pacific. Indonesië is met zijn 1700 eilanden en de op drie na grootste bevolking ter wereld (bijna 240 miljoen inwoners) een van de exponenten van die toename. De binnenlandse luchtvaartmarkt in het land groeit met ongeveer twintig procent per jaar.
Lion Air, pas opgericht in 2000, is eigendom van multimiljonair Rusdi Kirana en zijn familie. Ondanks de zeer moderne vloot staat de maatschappij - net als de meeste Indonesische carriers - op de Europese lijst van luchtvaartmaatschappijen met een exploitatieverbod. Vliegtuigen van Lion Air zijn niet welkom op luchthavens binnen de Europese Unie (hoewel het geen aspiraties in die richting heeft) en Europeanen wordt afgeraden met de maatschappij te vliegen.
Bekijk het videojournaal op Luchtvaart.tv
Door de opmerkelijke deal verliest de Amerikaanse rivaal Boeing de grip op een van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Eind 2011 nog sloot de concurrent van Airbus een soortgelijk contract met Lion Air voor 230 toestellen, waaronder 201 737 MAX-toestellen en 29 737-900ER's. In 2012 bestelde de maatschappij bovendien vijf Boeing 787 Dreamliners. De huidige vloot van Lion Air bestaat nu al uit tientallen Boeing 737-900ER's.
De A320 kan plaats bieden aan maximaal 180 passagiers; in de grotere A321 is plaats voor maximaal 236 passagiers. De toestellen zullen worden geleverd in de periode 2014-2026. Airbus levert in ieder geval de A320ceo's (Current Engine Option) als eerste. De A320/A321neo (New Engine Option) is pas op zijn vroegst vanaf 2016 leverbaar. Lion Air heeft de leverancier van de motoren nog niet gekozen.
Welvaart
In de hele Aziatische regio stijgt de vraag naar nieuwe vliegtuigen om middellange afstanden te overbruggen. De toenemende economische welvaart in het gebied zorgt ervoor dat er steeds meer gevlogen wordt binnen de Pacific. Indonesië is met zijn 1700 eilanden en de op drie na grootste bevolking ter wereld (bijna 240 miljoen inwoners) een van de exponenten van die toename. De binnenlandse luchtvaartmarkt in het land groeit met ongeveer twintig procent per jaar.
Lion Air, pas opgericht in 2000, is eigendom van multimiljonair Rusdi Kirana en zijn familie. Ondanks de zeer moderne vloot staat de maatschappij - net als de meeste Indonesische carriers - op de Europese lijst van luchtvaartmaatschappijen met een exploitatieverbod. Vliegtuigen van Lion Air zijn niet welkom op luchthavens binnen de Europese Unie (hoewel het geen aspiraties in die richting heeft) en Europeanen wordt afgeraden met de maatschappij te vliegen.
Bekijk het videojournaal op Luchtvaart.tv