PATH OF 100 MONKEYS






DE VERLIEFDE EGEL

In Amsterdam-West,
op een piepklein balkon,
woonde een egel
in een huis van karton.
Hij kreeg goed te eten.
Lag veel in de zon.
Het dier leek tevreden.
De dag vloog er om.

In Amsterdam-West
woont een stekelig dier,
dat schuilt  bij regen
achter een kratje bier.
En 's avonds krijgt de egel,
ik zeg je: het is waar,
een schoteltje melk
en een biefstuk tartaar!

In Amsterdam-West,
op een heel klein balkon,
daar tuurde een egel
verdrietig naar het gazon.
Hij piekerde somber,
als zijn baas weer verdween,
"Ik voel me verdrietig,
ben altijd alleen.
Alles lijkt treurig
en grauw om me heen.
Zo kan het niet langer.
Zo heeft het geen zin.
Ik wil een kameraadje.
Ik wil een vriendin!"

De egel sprak dapper: "Ik moet hier uit!".
Kroop naar de rand van het balkon
en nam een dapper besluit.
Voor dat je denkt. "Nu breekt'ie een poot."
Heus van zo'n val gaat de egel niet dood.
Hij rolt zich op tot een harde bal,
stuitert een keer of drie.
En rolt langzaam in de goot.



Onze egel scharrelt door het gras.
Een beetje duizelig van de geuren.
Dan ziet hij opeens een grote bal,
die schittert in prachtige kleuren.
Onze egel houdt de adem in
bij het zien van al die pracht.
"Dat er zulke mooie egels zijn,
dat had ik nooit gedacht."

Hij nadert langzaam en beleefd.
Zijn stekels in de vouw en
zegt, een beetje aarzelend,
"Wordt U alsjeblieft mijn vrouw."
Toen er geen reactie kwam,
niet eens een vriendelijk woord,
"Heel mijn hart wil, dat ik met U trouw.
Voor U pleeg ik een moord!"
Geen reactie van de andere kant,
geen enkele repliek.
De egel kruipt langzaam dichterbij.
"Mevrouw, bent U soms ziek?"

Een luide, luide, luide knal
blaast de egel van de grond.
Beteuterd kijkt hij in het rond.
Zijn eerste liefde blijkt totaal verscheurd.
Wat is hier, in vredesnaam, gebeurd?

Je snapt het al; op een balkon
leidt een egel een ander leven.
Dan weet je niets van een ballon,
die rustig ligt op het gazon
en een flinke prik niet zal overleven.

Toen het donker werd, schuilde onze vriend
onder de wortels van een boom.
Het balkon, dat leek nu heel ver weg.
Dit nieuwe huis een boze droom.
Maar, die nacht is het toch gebeurd.
Wat kwam er in het donker langsgelopen?
Dat was een lieve egelin
en die is bij hem ingekropen.