THE FOURTH TURNING
HET IS ALTIJD ANDERS, ALS JE DENKT
DE ECONOMISCHE EN FINANCIELE CRISIS
In 1997 werd het boek weggehoond. Toen haar voorspellin-gen, o.a. een grote economische crisis in 2007, uit bleken te komen, kwam het in het centrum van de belangstelling te staan bij economen, eind-scenario deskundigen en futurologen. Het gaat om “The Fourth Turning” van de Amerikanen William Strauss en Neil Howe.
De naam van het boek ve3rwijst naar haar centrale these. Elke 80 jaar (4e generatie) zal er een militaire of andere calamiteit losbarsten. Dit heeft te maken met opvoedingspatronen, die een situatie veroorzaken, die alleen met rigoureuze maatregelen kan worden opgelost. De opgehoopte energie, ontstaan door de beperkingen die een beschermde opvoeding met zich meebrengt, moet ergens heen. Hierna gaat er een nieuwe cyclus van start. Hieronder weergegeen het scenario zoals zich dat volgens Strauss en Howe zal ontrollen.
2007 – Uitbraak van financiële crisis die als voorloper functioneert.
2010 – Verdieping van de financiële crisis omdat de in 2007 gekozen oplossing het probleem alleen maar verlegd heeft en het daarmee erger gemaakt heeft.
2012 – einde der tijden hysterie voorkomt een opbloei
van de economie.
2013 – Omdat de wereld blijft bestaan, krijgen we een enorme economische boost en gaat het voor het eerst in jaren weer een tijd goed.
doet iets wat een kettingreactie teweeg brengt.
2025 – Na vijf jaar vechten worden de laatste legers van de slechterikken verslagen.
2026 – De economie begint weer ongekend goed te lopen.
2030 – De biomedische revolutie gaat van start en de volgende economisch boom staat op springen.
De vorige eeuw is gebruikt om de verschillen tussen
man en vrouw aan te scherpen en uit te bouwen. De
Bijbel, één van de funderende documenten voor het
West-Europese gedachtengoed. zet ons in de eerste
hoofdstukken van Genesis, al op het verkeerde been.
In dit eerste bijbelboek is sprake van twee en
wellicht drie scheppingsverhalen, die leiden tot
het verschijnen van de kroon op de schepping.
In Genesis 1:27 schept God "de mens: naar Gods
beeld schiep hij hem; man en vrouw schiep hij hen."
In Genesis 2:7 staat geschreven: "toen formeerde de
Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies
de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot
een levend wezen".In dit gedeelte wordt geen
onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Er is
sprake van mensen, die de opdracht krijgen om
vruchtbaar te zijn, de aarde te vervullen en te
onderwerpen. In Genesis 2:18, als de mens in het
Paradijs vertoeft, constateert God dat het niet
goed is dat de mens alleen zij en besluit de mens
een hulp te maken. Die bouwt hij uit een rib van
de mens. Hier creeërt God de mannin, die uit de man
genomen is.
De Bijbel presenteert ons hier twee opties, twee
keuzes. Enerzijds de eenheid van de schepping (de
mens, die zich openbaart als man en vrouw),
anderzijds de ondergeschiktheid van de vrouw, omdat
zij uit de man genomen is. Opmerkelijk is hierbij
het gebruik van het woord man. De laatste
interpretatie is door de, door mannen gedomineerde,
kerk overgenomen. Gesterkt door het
verleidingsverhaal, als Eva volgens de Bijbel zwicht voor de
verleidingen van de slang en mannen en vrouwen
worden gestraft en uit het Paradijs worden
verdreven. De vrouw is in deze visie
verantwoordelijk voor de oerzonde. De Bijbel, het Boek der
man en vrouw aan te scherpen en uit te bouwen. De
Bijbel, één van de funderende documenten voor het
West-Europese gedachtengoed. zet ons in de eerste
hoofdstukken van Genesis, al op het verkeerde been.
In dit eerste bijbelboek is sprake van twee en
wellicht drie scheppingsverhalen, die leiden tot
het verschijnen van de kroon op de schepping.
In Genesis 1:27 schept God "de mens: naar Gods
beeld schiep hij hem; man en vrouw schiep hij hen."
In Genesis 2:7 staat geschreven: "toen formeerde de
Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies
de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot
een levend wezen".In dit gedeelte wordt geen
onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Er is
sprake van mensen, die de opdracht krijgen om
vruchtbaar te zijn, de aarde te vervullen en te
onderwerpen. In Genesis 2:18, als de mens in het
Paradijs vertoeft, constateert God dat het niet
goed is dat de mens alleen zij en besluit de mens
een hulp te maken. Die bouwt hij uit een rib van
de mens. Hier creeërt God de mannin, die uit de man
genomen is.
De Bijbel presenteert ons hier twee opties, twee
keuzes. Enerzijds de eenheid van de schepping (de
mens, die zich openbaart als man en vrouw),
anderzijds de ondergeschiktheid van de vrouw, omdat
zij uit de man genomen is. Opmerkelijk is hierbij
het gebruik van het woord man. De laatste
interpretatie is door de, door mannen gedomineerde,
kerk overgenomen. Gesterkt door het
verleidingsverhaal, als Eva volgens de Bijbel zwicht voor de
verleidingen van de slang en mannen en vrouwen
worden gestraft en uit het Paradijs worden
verdreven. De vrouw is in deze visie
verantwoordelijk voor de oerzonde. De Bijbel, het Boek der
Boeken stelt dan ook nadrukkelijk dat de man, voor
haar eigen bestwil, over de vrouw zal heersen.
HIER LIGT DE BASIS VOOR EEUWEN VAN ONDERDRUKKING
VAN DE VROUW MET ALS RESULTAAT EEN DOOR MANNEN
GEDOMINEERDE KERK, DIE HET CONTACT MET DE HUIDIGE
PROBLEMEN EN OPLOSSINGEN VOLSTREKT HEEFT VERLOREN.
VAN DE VROUW MET ALS RESULTAAT EEN DOOR MANNEN
GEDOMINEERDE KERK, DIE HET CONTACT MET DE HUIDIGE
PROBLEMEN EN OPLOSSINGEN VOLSTREKT HEEFT VERLOREN.