PATH OF 100 MONKEYS






Kijken: hoe een megaschip wordt gebouwd en te water gaat

Megaschepen zijn een lucratieve investering, want hoe meer goederen je in één keer kunt vervoeren, hoe meer winst. Zo kwam eerder dit jaar de Deense rederij Maersk met een nieuwe serie 'megaschepen'. Schepen waarvoor onder andere de Tweede Maasvlakte in Rotterdam wordt gebouwd. Deze tot de verbeelding sprekende vrachtvervoerders zijn dan ook met regelmaat stof voor documentaires en boeken.
Zo produceerde DiscoveryChannel in de serie Mighty Ships een aflevering over de Emma Maersk, een schip dat al wat langer bestaat. In de documentaire wordt zichtbaar wat het schip allemaal doet, hoe de bemanning keihard moet werken en de kapitein constant te maken heeft met keiharde deadlines:

Een relatief nieuw schip is de Maersk Mc-Kinney Møller, dat met een lengte van 400 meter (zo'n vier voetbalvelden) en een breedte van 59 meter één van de grootste schepen ter wereld is. In augustus was het schip voor het eerst in Nederland. NRC-redacteur Dolf de Groot schreef toen over het schip:
De Maersk Mc-Kinney Møller werd in juni te water gelaten op de Daewoo-werf in Zuid-Korea. Het schip is gebouwd voor vervoer tussen Azië en Noord-Europa, de drukste handelsroute ter wereld. In de Zuid-Koreaanse havenstad Busan werden de eerste containers geladen. Daarna zette het schip via Shanghai en Maleisië koers richting Suezkanaal en Rotterdam.

Timelapse van bouw Maersk-schip

Om zo'n schip langs te zien varen is indrukwekkend. Laat staan de bouw ervan. DiscoveryChannel maakte onderstaande timelapse over de bouw van de nieuwe 'Triple-E'-serie van Maersk, wat best een grote onderneming is.

Infographic over de Maersk 'Triple-E':
Infographic Maersk Group

Het vervoer van goederen door megaschepen fascineerde journaliste Rose George dusdanig dat ze besloot met een aantal megaschepen mee te reizen om te zien hoe het leven op zo'n schip is. Over haar avonturen schreef ze een boek: Ninety Percent of Everthing.
Het boek beschrijft de wereld waarin het niet raar is om een maand zonder internet te zitten, 2.000 mensen per jaar omkomen en waar je uitzicht bijna altijd water is. Maar misschien nog wel belangrijker: de wereld die zo'n 90 procent van alle goederen wereldwijd vervoert en op de juiste locatie brengt. Van kleding, tot eten, tot meubels en mobiele telefoons. Ook geeft George in haar boeken feiten weer uit de scheepvaart:
  • Het grootste containerschip kan 745 miljoen bananen in 15.000 containers vervoeren. Daarmee kan heel Europa en Noord-Amerika worden gevoed.
  • Als je alle containerschepen van rederij Maersk achter elkaar zet, kan het een lijn vormen die de halve wereld beslaat. Als je ze opstapelt, hebben ze de hoogte van 7,530 Eiffeltorens bij elkaar (2.439.720 meter).
  • Laad alle containers in trucks en ze vormen een file van bijna 100 kilometer.
  • In 2009 stootten de vijftien grootste schepen evenveel uitlaatgassen uit als 760 miljoen auto's.
  • Op dit moment varen er minimaal 20 miljoen containers over de wereld.
  • Tweederde van de crew aan boord van schepen hebben geen mogelijkheid om met de buitenwereld te communiceren, slechts twaalf procent heeft internet.
  • Slechts twee procent van de opvarenden is vrouw, meer dan een derde van de zeelieden zijn van Filipijnse afkomst; van hen varen er 250.000 mee.
  • In 2010 hielden Somalische piraten 544 zeevaarders gevangen, elke jaar sterven er 2.000 zeelieden op zee.
  • Wereldwijd wordt tussen de twee en tien procent van de schepen geïnspecteerd, de Verenigde Staten inspecteren ongeveer vijf procent van de zeventien miljoen containers die het land jaarlijks verwerkt.
  • Scheepvaart is goedkoop, zelfs zo goedkoop dat Schotland zijn vis via scheepvaart laat fileren in China.
  • De Verenigde Staten importeerden via scheepvaart in 2011 voor 1,73 biljoen dollar aan goederen. Tweederde van de olievoorraad van de VS komt via scheepvaart binnen.