PATH OF 100 MONKEYS






UAL Houston te water: grootste plons ooit

Bodewes Shipyards in Martenshoek aan het Winschoterdiep heeft 1 november het grootste schip ooit op de werf gebouwd te water gelaten. Van doopster Dianna Knight, presidente van Consolidated Steamship Agency en vertegenwoordigster van Universal Africa Lines uit Texas, kreeg bouwnummer 762 de naam UAL Houston.
Met een klein sprongetje stort de UAL Houston zich met haar volle gewicht in het Winschoterdiep. (Foto Henk Zuur)'
Met een klein sprongetje stort de UAL Houston zich met haar volle gewicht in het Winschoterdiep. (Foto Henk Zuur)
    
Door Henk Zuur
De tewaterlating verliep niet helemaal vlekkeloos. Als gevolg van de enorme waterverplaatsing tijdens de stapelloop braken de landvasten van de achter de UAL Houston liggende nieuwbouw Paula Vindö, waardoor dit schip dwars in het vaarwater kwam te liggen. Noemenswaardige schade werd echter niet geconstateerd.
De UAL Houston is een Bodewes Eco Trader 8700. Ze is een vergrote uitvoering van de respectievelijk 23 september 2011 en 13 april 2012 in de vaart gebrachte UAL Africa en UAL Bodewes. Het nieuwe type, waarvan er vooralsnog vijf worden gebouwd, is verhoogd met een half dekhuis. Ook is de schoorsteen bakboord achter geplaatst.
Opdrachtgever voor de bouw is Nescos Shipping in Hoogezand, die de schepen in management geeft aan HMT International Shipping and Forwarding in Capelle aan den IJssel. De meetbriefgegevens van deze schepen luiden: lengte over alles 127,30 meter, lengte tussen de loodlijnen 122,92 meter, breedte 15,80 meter, holte naar de mal 10,05 meter, 8700 dwt, ruiminhoud 420.000 cbft, gt/nt 5925/2710 en een containercapaciteit van 370 teu, waarvan 198 teu onderdeks. Een dienstsnelheid van ruim 13 knopen wordt geleverd door een 2999 kW MaK 6M32 hoofdmotor.
Zuinig varen
Bodewes Shipyards speelde met de bouw van dit scheepstype in op de trend van duurzame scheepsbouw. Zo is het onder meer voorzien van een innovatieve boegvorm van Groot Ship Design in het Groningse Leek. Deze zogenoemde Groot Cross-Bow heeft als effect dat het schip minder stampt in de golven en haar snelheid beter vasthoudt, waardoor veel brandstof wordt bespaard. De Bodewes Eco Trader gebruikt circa 2000 liter brandstof per dag minder dan ‘normale' schepen. Met zo'n 200 vaardagen betekent dit een besparing van ruim een 250.000 dollar per jaar. Bovendien scheelt het schadelijke uitstoot.
Op Bodewes' vrijgekomen helling wordt binnenkort de kiel gelegd voor bouwnummer 763 dat begin mei 2013 te water gaat. De verwachte oplevering van de UAL Houston is 7 december.