‘Be like water’: Kungfu-wijsheden voor de hedendaagse designer
Internetbureaus werken steeds vaker samen met klanten die soms stappen verder zijn. Kennis van het vakgebied was eerder voorbehouden aan de internetspecialisten binnen de bureaus, maar inmiddels hebben veel klanten deze kennis zelf in huis. Soms zelfs in de vorm van complete ontwikkel -en designteams. De voorsprong wordt nog eens extra versterkt door de koppeling van internetkennis aan branchekennis. Deze is voor een internetbureau vanzelfsprekend lastiger te maken.
Hoe kun je als ontwerper het beste omgaan met dit nieuwe type slimme en veeleisende klant? Welke designmentaliteit past hierbij?
Hoe kun je als ontwerper het beste omgaan met dit nieuwe type slimme en veeleisende klant? Welke designmentaliteit past hierbij?
‘Be like water making it’s way through the cracks. Do not be assertive, but adjust to the object, and you shall find a way around or through it’.Deze quote is van Bruce Lee, één van de grootste vechtkunstacteurs van de vorige eeuw. Het is één van de vele mooie lessen die hij heeft achtergelaten. Jammer genoeg worden oude Kung Fu films nog steeds gezien als clichématige films met weinig inhoud, maar bij nader inzien zitten hier meer wijsheden in dan je denkt. Alle films verlopen volgens hetzelfde script:
- Eye to Eye, de hoofdrolspelers ontmoeten elkaar
- Death Master, de begrafenis van de meester
- Punishment, de hoofdrolspeler wordt afgeslacht
- Learning a new Style, de hoofdrolspeler heeft een nieuwe meester en krijgt les in een nieuwe stijl
- End Boss, het eindgevecht tussen de hoofdrolspeler en de slechterik