'Vaarbewijs moet water veiliger maken'
THOLEN - Voor alle boten in de recreatievaart zou een vaarbewijs gehaald moeten worden. Daarmee kan de veiligheid op het water worden vergroot. Daar pleit de schippersvereniging Schuttevaer voor. Nu is een vaarbewijs pas verplicht als een boot langer is dan 15 meter.
De schippersvereniging zegt dat naar aanleiding van het ongeluk, gisteren op het Kanaal door Zuid-Beveland. Daar kwamen een man een vrouw uit Hulst om het leven toen hun boot werd overvaren door een gastanker.
Niet gevaarlijk
Volgens Lisette Booij van de Koninklijke Schuttevaer wordt het Kanaal door Zuid-Beveland niet als gevaarlijke vaarroute gezien. "Het Kanaal door Zuid-Beveland is een recht stuk vaarweg en daardoor overzichtelijk." Volgens Booij is het ongeluk van gisteren tragisch en kan het altijd gebeuren. Volgens Schuttevaer was toen sprake van een samenloop van omstandigheden, maar kan in het algemeen de veiligheid beter.
Dode hoek
De oorzaak van de overvaring het het Kanaal door Zuid-Beveland wordt nog onderzocht. Mogelijk dat de schipper van de gastanker de motorboot niet heeft gezien. De dode hoek van tankers in de binnenvaart kan oplopen tot 350 meter, zo'n drie voetbalvelden.
Havenmeester
Volgens havenmeester Wessel van Hunnik van de jachthaven in Tholen doen zich met enige regelmaat incidenten voor tussen beroeps- en pleziervaart.
Midden
Sommige boten blijven wel eens midden op het Rijn-Scheldekanaal varen in plaats van dat ze zich, zoals de regels voorschrijven aan stuurboordwal ophouden. Veel boten onderschatten volgens van Hunnik ook het samen varen met de beroepsvaart.
Waarschuwen
"Hoe kleiner de boot, hoe vaker je het soms mis ziet gaan. Ik word ook wel eens gebeld door de beroepsvaart om de haven even uit te varen en mensen op plezierjachten te waarschuwen", vertelt Van Hunnik.