Uitdager in strijd veerdiensten Wadden aan rand van de afgrond
De hoofdrolspeler in de veerbotenstrijd op Terschelling, rederij EVT (Eigen Veerdienst Terschelling), kampt met grote financiële tekorten. EVT en een aan de rederij gelieerde vennootschap hebben samen een negatief eigen vermogen van bijna 1,5 miljoen euro.
Dit blijkt uit de meest recente jaarrekeningen van het bedrijf. EVT probeert het monopolie te doorbreken van familierederij Doeksen, die al bijna een eeuw de overtocht naar Terschelling in handen heeft.Op Terschelling beheerst de strijd tussen de twee veerdiensten al jaren de gemoederen. EVT is met Doeksen en het rijk verwikkeld in een slepende rechtsgang. Minister Schultz Van Haegen (Infrastructuur & Milieu) ziet concurrentie op de veerverbinding als ongewenst. Zij wil de komende vijftien jaar een verbod op passagiersvervoer door EVT.
Het slechte financiële resultaat van EVT is te wijten aan 'hoge juridische aanloopkosten', zegt directeur Erwin Rob. Ook dit jaar zal de rederij volgens hem afsluiten met rode cijfers. Toch is hij nog niet van plan om de stekker eruit te trekken. 'Het gaat enorm renderen, als we maar eenmaal onbeperkt mogen varen. Daarom doet Doeksen er ook alles aan om ons tegen te houden.'
Bij twee dochterbedrijven van EVT ontbreken alle middelen om het moederbedrijf uit het slop te trekken. Ook zij staan diep in het rood. Ondanks dit grimmige financiële plaatje hebben zich volgens Rob nog geen schuldeisers gemeld die op korte termijn hun geld opeisen. 'We hebben de situatie goed onder controle.' De meeste investeerders in EVT, zo stelt hij, zijn woonachtig op Terschelling en tonen begrip voor het langslepende conflict waarin de rederij verzeild is geraakt.
Binnen enkele maanden moet er duidelijkheid komen over het voortbestaan van EVT. Eind dit jaar doet het College van Beroep voor het Bedrijfsleven, de hoogste Nederlandse rechter in concurrentiezaken, uitspraak over de vraag of de minister het alleenrecht op passagiersvervoer inderdaad mag gunnen aan rederij Doeksen. Stelt de rechter de minister en Doeksen in het gelijk, dan moet EVT haar veerdienst in de huidige vorm staken.
EVT ontpopte zich de afgelopen maanden als prijsstunter. Passagiers betalen elf euro voor een retourtje. Concurrent Doeksen voelt de concurrentie naar eigen zeggen in de portemonnee. 'Wij verwachten dit jaar fors verlies te draaien', zegt Paul Melles, directeur van Doeksen. Hij overweegt dit najaar subsidie te vragen bij minister Schultz Van Haegen. Blijft steun uit Den Haag uit, terwijl EVT nog langer in de vaart blijft, dan komt volgens hem de dienstregeling naar Terschelling in gevaar.