Seaspan verwacht nog enkele jaren overcapaciteit in de lijnvaart
De Canadese rederij Seaspan houdt er rekening mee dat het nog drie tot vier jaar kan duren voordat vraag en aanbod in de lijnvaartsector opnieuw in evenwicht zijn.
De huidige overcapaciteit drukt uiteraard op de chartertarieven. Toch verdient Seaspan nog steeds geld met het verhuren van containerschepen. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat 51,3 miljoen dollar.
Dat de Canadese rederij nog steeds winstgevend is, heeft vooral te maken met het feit dat Seaspan veel langetermijncontracten afsluit, wat stabiele inkomsten oplevert.De vloot van Seaspan telt intussen 67 schepen. De laatste twee nieuwe aanwinsten zijn de 13.092 teu grote ‘Cosco Excellence’ en ‘Cosco Faith’, die samen met zeven zusterschepen aan de Chinese rederij Cosco vercharterd worden. Ook China Shipping, MOL, “K” Line, CSAV en Hapag-Lloyd zijn goede klanten van de Canadese scheepseigenaar.
Seaspan heeft bij de Chinese werf Jiangsu Shipyard in Yangzijiang nog zeven eenheden van 10.000 teu in aanbouw, die in charter voor de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping zullen varen.