PATH OF 100 MONKEYS






'Alles is mogelijk bij de mens, er is geen touw aan hem vast te knopen, behalve om hem op te hangen.' HARRY MULISCH in DE VERSIERDE MENS (1957)


 
Op 11 juni 2002 promoveerde Harry Mulisch in de wijsbegeerte. Dat gebeurde aan de UNIVERSITEIT FELIX EN SOFIE, die speciaal voor deze gelegenheid was opgericht door de toenmalige minister van Onderwijs Hermans. Zeven hoogleraren ondervroegen Mulisch onder meer over diens folosofische Magnus Opus DE COMPOSITIE VAN DE WERELD uit 1980.

harry mulisch

Over de pretentie van dit werk kan, getuige de titel, geen misverstand bestaan. Ontsluiering van het wereldraadsel, daar is het de auteur om te doen. Hij mixt filosofie, theologie, wiskunde en muziektheorie, waardoor het een moeilijk boek is geworden. Mulisch erkent, dat hij bewust niet meeslepend heeft geschreven. Maar ook zijn literaire werk biedt voer voor filosofen. Zoals bovenvermeld citaat illustreert. Nog een voorbeeld: "Ik fantaseer nooit iets. Ik herinner het mij. Ik herinner mij dingen die nooit gebeurd zijn." (bron: Scheurkalender filosofie)