PATH OF 100 MONKEYS






Joure (De Jouwer)


Sinds 1986 organiseert Joure jaarlijks de Friese Ballonfeesten. Op het moment van schrijven is dit dagenlange feest in volle gang. Maar Joure heeft meer te bieden.  Egbert Douwes begon er in 1753 zijn winkeltje in koloniale waren, gelegen aan de Midstraat. Dit winkeltje groeide uit tot het wereldconcern Douwe Egberts. Het bedrijf voelt zich nog steeds verbonden met Joure en sponsort o.a. de ballonfeesten. De ballon op bovenstaande afbeelding zult U daar niet tegenkomen. Het is geen heteluchtballon, maar een heliumballon die gebruikt werd voor reclame doeleinden. Klik op Meer lezen voor de rest van het verhaal.




Tijdlijn Douwe Egberts

1753 Egbert Douwes en zijn vrouw Akke Thijsses openen hun winkel in koloniale
         waren aan de Midstraat in Joure.
1755 Egbert en Akke krijgen een zoon: Douwe Egberts.
1806 Douwe overlijdt. Zijn vrouw zet het bedrijf voort onder de naam: Firma van
         de Weduwe Douwe Egberts.
1812 Tijdens de Franse overheersing neemt de familie van Douwe Egberts de
         naam De Jong aan. De bedrijfsnaam Douwe Egberts blijft gehandhaafd.
1919 Douwe Egberts start een koffiebranderij aan de Catharijnekade in Utrecht.
1924 Douwe Egberts introduceert een (losse) bonnensysteem voor geschenken.
1932 De bonnen (zegels) verschijnen op de verpakking van koffie.
1929 De koffiebranderij verhuist naar een terrein aan het Merwedekanaal (Utr).
1937 Introductie van de DE-handkoffiemolen.
1940 Douwe Egberts produceert noodgedwongen een surrogaatkoffie.
1954 Douwe Egberts introduceert Moccona oploskoffie in Nederland.
1963 Douwe Egberts introduceert het snelfilter koffiezetapparaat.
1978 Douwe Egberts gaat een samenwerkingsverband aan met het Amerikaanse
         Consolidated Foods, het latere Sara Lee.
1989 Sara Lee / DE neemt Van Nelle over.
1996 Sara Lee / DE neemt de suikervervanger Natrena over.
2001 Sara Lee / DE introduceert de Senseo.


De Aromaboy van Melitta

Langs deze mij symphatieke weg, wil ik graag wat reclame maken voor de Aromaboy koffiezetter van Melitta. Mijn eerste exemplaar kocht ik ruim twintig jaar geleden met DE-punten. Het model is nog steeds te koop (Euro 32,50 of 6500 DE-punten) onder de naam Mini2. Het is een apparaat dat een tot twee kopjes koffie zet. Ideaal voor kleine huishoudens. Mijn laatste exemplaar heb ik bij Handyman gekocht. Marskramer verkoopt ze ook. En online zijn ze bij Bol.com te bestellen, maar dan komen er wel verzendkosten bij. De kleine filterzakjes zijn niet overal te koop, maar bij Blokker liggen ze meestal op voorraad (Nr. 100).

Wat mijn eigen herinneringen aan koffie betreft: In mijn vroege jeugd, in de zestiger jaren, was koffie niet algemeen. Er werd thee gedronken. Met een scheutje melk voor de kinderen. Na enig gedram van mijn puberende zus, werd in ons huis voor het eerst koffie geserveerd. Dat bleek een blijvertje. Het warenhuis van De Gruyter in Hilversum, had een apparaat staan waar je zelf koffiebonen kon mengen en malen. Dat was een hele belevenis op zich. Niet veel later kwam er een eigen hand-koffiemolen. Vanwege de herrie werd deze naar de zolder verbannen. De twee trappen op naar zolder had ik er graag voor over. De gemalen koffie werd verzameld in een glazen bakje. Het was heerlijk om daar aan te ruiken. En nog steeds als ik een vacuum pak koffie openknip, snuif ik nog even de koffiegeur op. Kicks voor niks, zou Kees van Kooten zeggen. Het duurde trouwens nog vele jaren voordat verpakte gemalen koffie in de winkel te koop was.
De koffie werd gezet met kokend water uit de fluitketel. Koffiezetapparaten waren er nog niet. Er zijn meerdere manieren en apparaten om koffie te zetten. Bijvoorbeeld de percolator, ook wel geschreven als perculator.
Met de grotere modellen (stationrestauratie) kun je gemakkelijk honderd koppen tegelijk maken. Sommige mensen zweren erbij. Tenslotte nog een website met espresso-koffie schilderijen. (Bijdrage: Robichem)
---